יום שני, 5 במרץ 2012

חומצת שומן חיונית אותה חייבות נשים בהריון ומניקות לקבל כתוסף מזון

חומצת השומן הלינולנית Alfa Linolenic Acid - ALA מקבוצת האומגה 3 הינה חומצת שומן חיונית אותה חייבות נשים בהריון ומניקות לקבל כתוסף מזון.

מדוע חיונית?

אומגה 3 בכלל מהווה מרכיב חיוני במעטפת של כל תא בגופנו. ממברנת התא היא חדירה באופן סלקטיבי. מחסור באומגה 3 פוגם בתכונות החדירות של ממברנת התא ומשבש את תפקודי התאים בגופנו השונים עד כדי פגיעות לגורמי מחלה שונים או פגיעה התפתחותית. רקמות המוח, העין (הרטינה) ומערכת העצבים עשירות בהרכבן בחומצת השומן DHA.
עוברים ותינוקות יונקים מקבלים מהאם את חומצות השומן החיוניות. עלכן מומלץ לאמהות מניקות ונשים בהריון לצרוך כ 3 עד 5 גרם ALA ביום. בשרשרת תהליכים אנזימטיים הגוף מייצר מה ALA חומצות שומן חשובות, חומצת שומן אומגה 3 מסוג DHA (דוקוסהקסנואית) ו EPA (אקוספנטנואית). DHA קיימת בחלב אם שכן, גוף התינוק בחודשי חייו הראשונים אינו מסוגל לייצר DHA באופן יעיל.
מסוף ההריון ובחצי שנת החיים הראשונה, מתפתחות באופן מואץ מערכות חשובות בגוף התינוק, בעיקר המוח ומערכת הראייה. לשם כך זקוק התינוק לקבל מהאם רכיבי תזונה המסייעים להתפתחות זו. אחד מהרכיבים החשובים ביותר להתפתחות תקינה של המוח הראייה הן חומצות השומן אומגה 3 - ALA  ו – DHA, שנוכחותו דומיננטית בהרכב מוחו של התינוק ושחשיבותו העצומה הודגמה במחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים ומסקנותיהם אומצו ע"י ארגוני בריאות רבים.
מחקרים הראו כי לתינוקות יונקי חלב אם שקיבלו את חומצות שומן אומגה 3 בחלב אמם היתה חדות ראייה טובה יותר ותוצאות גבוהות יותר במבחני התפתחות שכליים בהשוואה לתינוקות שהוזנו בתחליפי חלב אם ללא התוספת. לכן המליצו ארגוני בריאות רבים כגון ארגון הבריאות העולמי, האיחוד האירופי ועוד על צריכתם כתוספי מזון. מחקרים השוואתיים, בהם ערכו מדענים השוואה בין (א) תינוקות שקיבלו את האומגה 3 בתחליף החלב, (ב) תינוקות שקיבלו חלב אם, ו(ג) תינוקות שקיבלו תחליף חלב אם ללא תוספת של אומגה 3, הראו תוצאות טובות יותר במבחני התפתחות שכלית וחדות ראייה בשתי הקבוצות הראשונות לעומת תינוקות שהיו בחסר אומגה 3 (קבוצה ג).

מקורות לחומצות שומן אומגה 3 

  • ALA ניתן לקבל רק מהצומח.
  • DHA ו- EPA ניתן לקבל משמן דגים, קריל (חסילונים) ואצות.


ALA מזרעי פשתן או צ'יה (מרווה היספנית) מתחמצנן בקלות ולכן אינה יעילה. מומלץ לא להשתמש בזרעי פשתן או צ'יה גם בשל בעיות עיכול של פרוטאין מצ'יה ותופעות אלרגיה ודלקת אצל אנשים הנוטלים פשתן (מכילים חומרים מקבוצת הציאנידים). חומצות שומן אומגה 3 מחומצנות, לא רק שאינן מועילות הן מערערות את היציבות הביוכימית ומאיצות הזדקנות של ממברנות התאים.
אומגה 3 משמן דגים, קריל או אצות אינן שלמות. כולן חסרות את ה ALA שהוכחה כחיונית והגוף שלנו אינו יודע לייצר אותה מחומצות השומן האחרות. בנוסף, קיימות עדויות על זיהום שמן הדגים במתכות כגון כספית ו- PCB הידועים כהרסניים למערכת העצבים ביונקים. בנוסף על כל אלה, ייצור שמן דגים פוגע קשות במאזן האקולוגי הימי עד כדי הרס בלתי הפיך של עולם החי באוקיינוסים. לבסוף, אומגה 3 מדגים / קריל אינו כשר למהדרין כלומר, מופק גם מדגים שאינם כשרים למאכל ואינו מתאים לשומרי דיאטה צימחונית.

עם מה נותרנו?
אומגה 3 ALA משמן מרווה מרושתת המופק בכבישה קרה, הוא המקור האיכותי היחיד לכל חומצות השומן החיוניות (ALA, DHA ו- EPA) לגוף האישה ההרה או המניקה ולכל אדם בכל גיל.

השמן מגיע ארוז בקפסולות. אריזה אחת של המוצר מכילה 60 קפסולות.
לרכישת אומגה 3 מרווה מרושתת, אנא השתמש/י בקישור זה: 


דרור בוקאי
052-6954600

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה